AUDIO Lereau Hulsink (Hertme’s Ambacht) over de actie ‘Borns Hart voor Horeca’



Hertme’s Ambacht probeert hoofd boven water te houden

Berto Mulder, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland van onder andere de afdeling Borne en bestuurslid regiobestuur KHN Overijssel beantwoordt vragen van ondernemers over de coronacrisis. Voor RTV Borne praat de voorzitter met Bornse ondernemers over de gevolgen hiervan voor hun zaak. Deze keer belt hij met Lereau Hulsink, eigenaar van ‘t Hertme’s Ambacht. Na een grote verbouwing opende de bevlogen Bornenaar zijn nieuwe zaak in 2018. Nu, twee jaar later staat de toekomst van dit horeca-etablissement op het spel door de coronacrisis.

We weten inmiddels dat de horeca zwaar getroffen is door het coronavirus? Hoe heeft het nieuws jou bereikt?

“Als donderslag bij heldere hemel. Ik kreeg om 17.30 via social media de melding dat de zaak om 18.00 uur dicht moest. We zagen het wel aankomen want tachtig procent van de reserveringen was al geannuleerd. We moesten binnen een half uur sluiten dat was rigoureus.”

Wat betekent de coronacrisis voor je zaak?

“Ik hoop dat het snel voorbij is, want dit kost bakken met geld. Tot 6 april stonden er 350 reserveringen. Tel maar uit hoeveel omzet er verloren gaat. Deze tijd is cruciaal. We zitten net in de aanloop naar het nieuwe seizoen, daarvoor hebben we in de maanden januari en februari voorbereidingen getroffen.”

Denk je dat als deze crisis is afgelopen mensen weer massaal de horeca bezoeken en de schade is in te halen?

“Nee, dat zal denk ik even een piek zijn. Feit is dat ik nu in een belangrijke seizoen periode veel omzet misloop. Sterker nog, dat valt niet meer in te halen in een jaar tijd. Zelfs niet in twee jaar.”

Hoe ga je de crisis het hoofd bieden? Er zijn ondernemers die zich richten op bezorging?

“Ik heb niet de middelen om te bezorgen. Dat vergt een nieuwe investering. Dat geld heb ik niet omdat er nu geen ‘rooie’ cent binnenkomt.”

Wat ga je de komende tijd doen?

“De jongens zijn volop bezig met het maken van een nieuwe seizoensgebonden menukaart. Buiten was alles al klaar. Het terras ligt er uitnodigend bij. Binnen gaan we aan de slag met de grote schoonmaak.”

Onlangs is er in Borne een actie op touw is gezet voor jullie?

“Dat klopt, het plan komt van Bornenaren die hun nek uitsteken voor ondernemers die in zwaar weer verkeren. Onder de naam Borns Hart Voor Horeca’ zijn tien horecaondernemers uit Borne, Zenderen en Hertme op 23 maart een hulpactie gestart. Hiermee willen ze de ondernemers een ‘Borns hart onder de riem steken. Mensen kunnen online een cadeaubon kopen voor 40 euro die ze vervolgens voor 50 euro kunnen besteden bij de het restaurant van hun voorkeur. We zijn heel blij met dit initiatief. Nu de datum van sluiting verlengd is tot 1 juni, is deze hulp hard nodig om het hoofd boven water te houden.”

Wat zou je nog tegen mensen willen zeggen?

“Ik hoop dat iedereen gezond blijft!”

De ‘Borns Hart voor Horeca’ bon is te bestellen via hartvoorhoreca@bboborne.nl en door overmaking van 40 euro naar NL11 RABO 0310 95 1593 ten name van BBO Borne, onder vermelding van naam, adres en het restaurant van uw voorkeur. Zodra uw betaling is ontvangen, krijgt u de bon(nen) aangereikt. De bon is inwisselbaar tot en met 20 december 2020.

De horecaondernemers die deelnemen aan de actie zijn De Eetkamer, Kir, Las Carretas, Il Tartufo, Roast It, ’t Hertme’s Ambacht, Pannekoekhuis Borne, Dorset, Jachtlust, Al Capone, De Prinsen, Royal Lebanon, De Steeg en Jasmin Garden.

Interview: Berto Mulder
tekst: Pauline Idzerda
Montage: Michel van der Voort
Een productie van RTV Borne, powered by 1Twente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *