Geen verrassing in voorstel college over Vloedbeltverbinding

Het college van B&W van Borne heeft de raad zoals verwacht gevraagd het tracé ‘Bundeling A1/A35’ als voorkeursalternatief voor de Vloedbeltverbinding te benoemen. Dit is dinsdagavond in het politiek beraad besproken.

Het voorstel voor een nieuwe weg komt voort uit eerdere afspraken een regionale randweg aan te leggen en te kijken naar een rondweg om Zenderen. In het onderzoek dat daar uit voortkwam, kwam een tracé langs de A1/A35 als meest gunstig naar voren. Al in het vorige politiek beraad bleek brede politieke steun voor deze variant te zijn.

Weer zeer kritische inspreker

In navolging van het vorige politiek beraad was er weer een inspreker. André Muller (werkgroep Knip in de rondweg) liet zich zeer kritisch uit over het onderzoek en de uitkomsten daarvan. Hij verwees naar de eerder door de gemeente vastgestelde Totaalvisie, waarin onder andere werd beloofd de barrièrewerking van de N743 aan te pakken. Volgens Muller staat de gemeente op het punt te kiezen voor een variant die niet voldoet aan deze en andere beloften uit die visie.

Niet alleen is Muller negatief over het voorkeursalternatief dat het college aandraagt. Ook over het onderzoek dat eraan vooraf is gegaan is Muller niet te spreken. “Voorstellen als geluidswallen, ongelijkvloerse fietskruisingen en een afwaardering tot 60 kilometer per uur, terwijl de maximum snelheid ter hoogte van de Bornsche Maten reeds 50 kilometer per uur is, getuigen niet van het in beeld hebben van de werkelijke problematiek en van de historische context” van het onderzoek.

Hij vindt dat het principe wie ‘betaalt bepaalt’ duidelijk opgaat. “Immers, de provincie maakt haar belofte richting Zenderen waar en het Rijk heeft haar gewenste voorkeursvariant.”

Betrekken inwoners

De fracties zaten in navolging van het vorige politiek nog met vragen. De aantasting van het landschap die de weg tot gevolg zal hebben en compensatie daarvan kwamen voorbij. Verder vroegen enkele fracties zich af of aansluiting op knooppunt Azelo of knooppunt Buren niet voor de hand ligt. Ook waren er vragen over het proces: hoe worden inwoners betrokken bij de uitvoering en moet Borne niet pas willen besluiten als Almelo ook zo ver is. Mike de Boer herhaalde dat GB90 kritisch staat tegenover het besproken tracé. De politieke discussie hierover wordt gevoerd in een latere raadsvergadering.

Volg de politiek in Borne

Volg het gemeentenieuws op de website van gemeente Borne

Tekst: Hans Dekker