Meester Jesper van de Vonder geeft online les tijdens de coronacrisis

‘Lesgeven draait niet alleen om rekenen en taal, het gaat over sociale contacten.’

We zitten midden in de tweede lockdown en het einde is nog niet in zicht. Tijdens de eerste lockdown was iedereen aan het testen wat het beste werkt. Moeten we volledig thuis gaan werken of kiezen we voor een combinatie. Gaan we als ouders afwisselend oppassen op onze kinderen of geven we ze in de vertrouwde handen van opa en oma?

Dit soort afwegingen hebben leerkrachten niet kunnen maken. Zij moesten ineens omschakelen van het werken in de klas naar het werken vanachter een computer. Hoe gaat dat nu tijdens de tweede lockdown? Zijn er grote verschillen en wat hebben de leerkrachten geleerd van de eerste lockdown. Meester Jesper Dobbenga van Basisschool de Vonder in Borne neemt ons mee met een dagje lesgeven voor groep 5. Hij heeft de vragen van het interview heel toepasselijk beantwoord vanachter zijn computer.

Meester Jesper is sinds 3 jaar leerkracht. Jesper staat natuurlijk het liefst voor de klas. Tijdens de tweede lockdown werkt hij voornamelijk vanuit huis. Hij woont als een echte mees Kees nog bij zijn ouders. En ook zijn ouders moeten thuiswerken. En waar geef je als meester van groep vijf dan les? Nou gewoon in je eigen slaapkamer. Voor een grote wereldkaart met een whiteboard om de leerlingen iets te leren.

Het lesgeven van meester Jesper gebeurt met een laptop en een whiteboard. Dit whiteboard houdt hij voor het scherm en daarmee geeft hij zijn uitleg. Ook gebruikt hij het programma ‘Teams’ om live met de leerlingen te kunnen praten. Teams gebruikt ook de webcam. Zo kunnen de leerlingen hem zien, en ziet hij de leerlingen. ‘Dat is soms wel een hele uitdaging maar je wordt een echte computer- en cameramaster’ grapt Jesper.

‘Daarnaast zien de leerlingen zien elkaar ook. En dat is erg belangrijk’ vervolgt Jesper. ‘Lesgeven draait namelijk niet alleen om de lessen rekenen, taal en spelling. Het gaat over sociale contacten en samen leren. Dit proberen we online te doen door middel van een spelletje, een praatje online of een rondje fietsen door de wijk voor het face-to-face gesprekje met de leerlingen. Daaraan kun je goed merken wat het thuisonderwijs met kinderen doet. Ze vinden het jammer dat ze niet meer naar school kunnen en dat ze niet alle vakken krijgen die ze normaal op school krijgen. Dat zullen de kinderen moeten missen totdat we weer naar school mogen om elkaar in real-life te zien. En wie weet hoelang dat nog gaat duren nu we met die Britse variant te maken krijgen. Je wordt er dan wel niet erger ziek van, maar het verspreidt zich wel sneller.’

Net als in de eerste periode wordt de focus gelegd op de vakken rekenen, taal en spelling. In de klas zouden daar voor groep vijf nog begrijpend lezen, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, gym, verkeer, handvaardigheid en tekenen bij komen. Maar deze vakken zijn online erg moeilijk te geven. ‘Dat komt vooral omdat je juist voor deze vakken extra uit kunt pakken met foto’s, filmpjes en échte materialen’zegt Jesper. ‘Deze hulpmiddelen hebben niet hetzelfde effect bij les via een beeldscherm, als wanneer je ze in de klas zou gebruiken. En zeg nu zelf, de mooiste lessen waren toch die van een geschiedenisles waarin de leerkracht een heel verhaal vertelde over ridders en koningen met foto’s filmpjes en een echte maliënkolder in de klas?’

Online les volgen is ook veel intensiever. Het staren naar een computerscherm vraagt een veel hogere discipline van de leerlingen. Ze moeten zich focussen, anders krijgen ze niet alles mee. En de leerkracht heeft niet altijd alles even snel in de gaten: ‘Het blijven toch behoorlijk kleine vakjes als je 25 leerlingen tegelijk in je beeldscherm ziet’.

En je hebt natuurlijk ook rekening te houden met de ouders. In deze thuiswerkperiode moeten de ouders ook gewoon werken en om dan ook nog de kinderen te begeleiden met hun schoolwerk, is een hele opgave. Daarom geeft Jesper voornamelijk ‘s ochtends zijn lessen. Dan hoeven de leerlingen ‘s middags geen lessen te volgen of te maken, en kunnen de ouders ook tijd besteden aan hun eigen werk.

Niet alleen voor de leerkrachten is het dus een hele omschakeling. Voor de leerlingen is het ook geen pretje. Naast dat ze dus hun vriendjes en vriendinnetjes minder vaak zien, worden er ook veel leuke schoolactiviteiten van hen ‘afgepakt’ door het thuiswerken. De leerlingen moeten dit jaar het schoolreisje, de musical, excursies en alle andere door school georganiseerde activiteiten missen.

Jesper: ‘Dit vinden de leerlingen echt heel jammer. En juist om die reden hebben we op de Vonder geprobeerd om de kerstviering wél te vieren, online via teams. Natuurlijk is dat bij lange na niet nét zo leuk als de kerstviering op school, maar als leerkracht moet je toch op een creatieve manier er een leuke tijd van zien te maken. Dat proberen we door allerlei leuke en gekke dingen te organiseren.’

Al met al maken proberen de leerkrachten van de Vonder er maar het beste van te maken: ‘Samen komen we er wel uit en over een tijdje kunnen we weer écht naar school. Dan gaan er heel wat geschiedenislessen ingehaald worden.’

Kijk voor meer informatie op de website van Basisschool de Vonder

Tekst: Reiny Klaassen
Een productie van RTV Borne