Veelbelovend initiatief ‘de Hulpkaart’ is er voor iedereen

De Hulpkaart is een praktisch, eenvoudig en preventief kaartje voor in de broekzak.

Stel je woont alleen en hebt een hond. Tijdens het winkelen wordt je onwel en wordt naar het ziekenhuis gebracht. Wie weet dan dat er een hond thuis zit? Of je komt een verward persoon tegen. Je wilt helpen, maar hoe dan? Of je bent met je scootmobiel in een sloot gereden en zo van slag dat je geen woord uit kunt brengen? Meestal wordt niet de juiste hulp geboden, hoe goed bedoeld ook.

Daarom is er voor al dit soort situaties een hulpkaart in het leven geroepen. Een kaart, zo groot als een bankpas, waarin je belangrijke informatie vermeld. Onder meer de namen van twee vertrouwenspersonen die precies weten wat er met je aan de hand is en hoe je hulp kunt bieden.

In Borne is een pilot gestart met de Hulpkaart. Want zodra je iets overkomt, ben je kwetsbaar. Hoe fijn is het als degene die jou op dat moment helpt, snel hulp of zorg kan verlenen? Een hulpkaart is een middel dat inzichtelijk maakt welke hulp jij nodig hebt, wie gebeld kan worden en waar (eventueel) rekening mee moet worden gehouden.

Wethouder Martin Velten, Astrid Jaspers van WOPiT, Bernadette Nijhuis van Carint en Ben van der Weide van het Zelfregieteam gaven de officiële aftrap van de pilot Hulpkaart op 20 mei in de raadzaal van het gemeentehuis Borne.

Ben van der Weide, voorzitter van het zelfregieteam Borne, weet als geen ander hoe belangrijk goede hulp kan zijn. Hij gebruikt medicijnen en draagt een SOS penning. “Met die penning, maar ook met zo’n hulpkaart geef je gebruikers hun zelfvertrouwen weer terug.”

Vanuit de pilot doen WOPiT (Stichting Wonen en Psychiatrie in Twente) en Carint Reggeland mee om de kaart bekendheid te geven. Op basis van de pilot onderzoeken de initiatiefnemers hoe zij de Hulpkaart beschikbaar kunnen stellen voor alle inwoners van Borne die hier behoefte aan hebben.

Het is de bedoeling dat gebruikers zelf de hulpkaart invullen, je bepaalt zelf welke informatie je wilt delen. Bernadette Nijhuis namens Carint Reggeland en Astrid Jaspers van WOPiT gaan de kaart invoeren bij hun cliënten. “Dit om te ervaren of het werkt. Uiteraard heeft zo’n kaart tijd nodig om bekendheid te krijgen, maar we hebben hoge verwachtingen.”

De kaart geeft mensen vertrouwen en hun naasten een gevoel van veiligheid en dus minder zorgen. Ook voorkomt het onnodige escalaties van lastige situaties en draagt het bij aan de veiligheid van de persoon zelf en aan de veiligheid in de wijk.

De Hulpkaart in Borne is een initiatief van het Zelfregieteam Borne waar alle inwoners van Borne baat bij kunnen hebben. Gemeente Borne ondersteunt en faciliteert het Zelfregieteam bij deze pilot.

Mochten de resultaten positief zijn dan kan de kaart door heel Borne ingevoerd worden. “Mensen kunnen de hulpkaart aanvragen bij het gemeentehuis”, legt wethouder Martin Velten uit, die ook bij dit project betrokken is. “Het is met opzet een klein formaat, zodat je hem zo in je broekzak kunt stoppen. Ik vind dat eigenlijk iedereen een hulpkaart bij zich moet dragen.”

Op de foto:
Ben van der Weide en wethouder Martin Velten

foto Annemarie Haak
tekst Annemarie Haak en Michel van der Voort

Kijk voor meer informatie op de website van het Zelfregieteam Borne

Volg het nieuws uit Borne

Een productie van RTV Borne